Música Nova de Xàtiva

 
  • Augmenta la mida de la font
  • Mida de la font per defecte
  • Disminueix la mida de la font
  • Cabecera
  • Cabecera
  • Cabecera
Inicio Notícies Notícies Banda Concert Extraordinari de Sta. Cecília 2015

Concert Extraordinari de Sta. Cecília 2015

Correu electrònic Imprimeix PDF

El proper dissabte 21 de Novembre a les 19:30h en el Gran Teatre de Xàtiva, l'orquestra, dirigida per En Julio Juan Garcia, i la Banda Simfònica de La Nova de Xàtiva, dirigida per Llorenç Mendoza, realitzaran el tradicional concert de Sta. Cecília. El programa de concert és el següent:

PROGRAMA CONCERT SANTA CECÍLIA 2015

ORQUESTRA MÚSICA NOVA

SERENATA ESPANYOLA                                        J. MALAST
         (núm. 2 de les “Impressions d’Espanya”)        Arr. J. Juan 

SEVILLA                                                             I. ALBENIZ
         (núm. 3 de la “ Suite Espanyola”)

ORGIA                                                                J. TURINA
         (núm. 3 de les “Danses Fantàstiques”)

LA BODA DE LUIS ALONSO                                   G. GIMÉNEZ
         (Intermedi)

Mestre Director: Julio Juan


BANDA SIMFÒNICA

OBERTURA “CÀNDID”                          Leonard Bernstein

SIMFONIA núm. 3 “TRÀGICA”               James Barnes

                      III.- Per a Natalie
                      IV.- Final

CONCERT PER A CLARINET                  Artie  Shaw
CLARINET SOLISTA: SANTI LLOPIS


Director: Llorenç Mendoza

Per a més informació i notes al programa, feu clic en Llegir-ne més.

ORQUESTRA MÚSICA NOVA
NOTES AL PROGRAMA

 


SERENATA    ESPANYOLA

Joaquim Malast (1872-1912) Contemporani d’Albéniz i Granados, és un dels pianistes més rellevants de la història musical catalana de principis del segle XX que va contribuir decididament a la difusió de la música del nostre país per tot arreu del món.

Una de les seues composicions més coneguda és la Serenata Espanyola, escrita originalment per a piano. L’obra formava part del repertori que Malast interpretava per tota Europa. Després, va ser adaptada per a guitarra, sent molt difosa en els concerts d’aquest instrument. Avui escoltarem un arranjament per a orquestra simfònica realitzat per el nostre director, Julio Juan.

SEVILLA

La Suite Espanyola op.47 del compositor Isaac Albéniz està composada principalment d’obres escrites el 1886 que es varen agrupar el 1887 en honor a la Reina d’Espanya. Com moltes de les obres per a piano d’Albéniz, aquestes peces són quadres de diferents regions i músiques d’Espanya. Aquesta obra s’inscriu dintre del corrent nacionalista relacionat amb el Romanticisme.

Els títols originals de la col·lecció són quatre: Granada, Catalunya, Sevilla i Cuba. La resta de peces, Cadis, Astúries, Aragó i Castella es van publicar en edicions posteriors.

Sevilla, composada i estrenada en Madrid el 1886, Albéniz utilitza una sevillana amb el seu sabor popular i aristocràtic. Té un intermedi en forma de cobla. Avui escoltarem la versió orquestral, que forma part del repertori de moltes orquestres espanyoles.

ORGIA

Entre 1905 i 1913, Turina va estudiar a París, on va conéixer  Manuel de Falla i  Isaac Albèniz. L'encontre amb els dos compositors va fer que definitivament Turina es decidira a composar música amb un característic sabor espanyol, no sols en el llenguatge musical utilitzat, sinó en la majoria dels títols de les seues composicions.

Com es lògic, en París va assimilar diversos elements de la música francesa. No obstant, al seu regrés, va abandonar qualsevol influència afrancesada, per a centrar-se en l’esperit de la música popular espanyola, encara que integrant pinzellades Impressionistes i Romàntiques.

“Un canto a la manzanilla, el perfumado vino de Sanlúcar de Barrameda, la Ciudad de Plata, situada en la desembocadura del Guadalquivir, mezcla adorable de mar y de viñas, de playa y de bodegas, de casitas blancas y de calles estrechas como cintas...” així va imaginar Joaquim Turina l’essència d’Orgia, el tercer moviment de les seues Danses Fantàstiques.

LA BODA DE  LUIS  ALONSO   (INTERMEDI)

Aquesta sarsuela relata la boda d'un mestre de ball amb una jove de la localitat, la qual havia estat relacionant-se amb un jove poc aconsellable, i, és aquest últim personatge el que intenta estropejar, que no impedir, la celebració de la boda.
L'èxit de l’obra en els teatres va propiciar la creació d'una segona part; la qual narraria els fets previs a la boda. Avui escoltarem l’intermedi, que s'ha convertit en una peça emblemàtica del Ballet Antologia de la Sarsuela.

 

 

BANDA SIMFÒNICA
NOTES AL PROGRAMA  SANTA CECÍLIA 2015


OBERTURA “CÀNDID” de Leonard Bernstein
El prestigiós compositor americà d'ascendència jueva Leonard Berntein, composà el 1956 “Càndid”, una opereta còmica basada en la novel·la del mateix nom escrita per Voltaire. La seua estrena a Brodway el dia 1 de desembre del mateix any resultà un desastre de taquilla, mantenint-se en cartell únicament dos mesos. Malgrat açò, amb el pas dels anys i les diferents revisions fetes pel propi autor, hui dia l'obra és molt popular entre les principals escoles de música com a un espectacle d'estudiants, en gran part, per la qualitat de la seua música i les oportunitats que ofereix als estudiants de cant. D'altra banda i pel que fa a l'obertura en sí, que és la peça que escoltarem en aquest concert, prompte es va guanyar un lloc especial en el repertori orquestral. Després d'una exitosa representació de concert el 26 de gener de 1957 per l'Orquestra Filharmònica de Nova York sota la batuta del propi compositor, es va fer tremendament popular i fou interpretada per prop d'un centenar d'orquestres al llarg dels dos anys següents. A partir d'aquest moment es va convertir en una de les composicions orquestrals més interpretada en el segle XX, de fet, el 1987, fou la peça de música de concert més programada de Bernstein.


SIMFONIA NÚM. 3 “TRÀGICA” de James Barnes
El propi compositor americà explica en la seua pàgina web que aquesta tercera simfonia fou un encàrrec de la Banda de les Forces Aèries d'Estats Units a Washington D.C. sent el director de la mateixa llavors el coronel Alan Bonner, el que li donà completa llibertat per a escriure el que vulguera, sense cap requisit tècnic o instrumental.
Segons paraules textuals de l'autor: “Comencí a treballar en açò al principi d'una etapa molt difícil en la meua vida, just després de la mort de la meua filla  Natalie. Aquesta simfonia és el treball de major desgast emocional que mai he escrit. Si haguérem de posar-li un subtítol, crec que Tràgica seria l'apropiat”.

Aquest tercer moviment, està considerat per molts com a una de les pàgines més belles i emotives que s'han pogut escriure per a banda. És el que dedica a la seua petita Natalie després de morir. En ell, Barnes intenta fer sentir a l'oient com seria el seu món si el seu nadó no se n'haguera anat. És un moviment presidit per la tranquil·litat en què es posa de manifest la delicadesa dels temes i l'equilibrada i exquisida orquestració d'unes idees musicals tan tendres. Caixes de música, solos sublims, diàlegs diversos entre distints solistes i un commovedor “tutti” orquestral, per moments fan aflorar al públic els seus més íntims sentiments.
Per contra, l'últim moviment és totalment oposat. Després de la tragèdia, tres dias després de completada la simfonia, el 25 de juny de 1994, nasqué el seu fill Billy. Per tant, aquest quart moviment vé a simbolitzar, en clar contrast a l'anterior, l'alegria, l'esperança, la jovialitat, el futur. El naixement del seu fill i tot allò que va suposar, es reflecteix clarament en la seua música, en la seua paleta de colors, en la seua destresa per a desenvolupar i instrumentar els temes, en les sonoritats tan desenfadades i àgils. Moviment complexe per als intèrprets en el que respecta a la seua part més tècnica, si per alguna cosa resalta és pel seu colorit i enlluernament. Sense cap dubte, una obra d'obligat repertori per a les bandes actuals.


CONCERT PER A CLARINET d'Artie Shaw

Arthur Jacob Arshawsky, anomenat artísticament Artie Shaw, fou un reconegut clarinetista del món del jazz que va faltar el 2004, a l'edat de 94 anys. Era l'últim sobrevivent de l'era del "bandleader swing" i va compartir dècades amb els seus contemporanis Glenn Miller, Tommy Dorsey, Count Basie, Duke Ellington i Benny Goodman. Tingué una llarga vida plena d'èxits i de fama. La premsa sempre estigué alertada de la seua vida personal: el seu matrimoni amb les actrius Ava Gardner i Lana Turner —dues de les seues huit esposes— foren motiu de tafaneria de columnistes de Hollywood. Sempre fou comparat amb Benny Goodman, encara que al respecte sempre deixà clar que: " Jo faig música, Goodman sols toca el clarinet”. Malgrat la seua completa dedicació, a l'edat de 44 anys va guardar el seu clarinet per sempre, després d'actuar i grabar al prestigiós Carnegie Hall de Nova York. El seu “Concert per a Clarinet” és potser la seua obra més reconeguda. De fet, el propi Artie Shaw té un paper important en la pel·lícula “Second Chorus” estrenada el 1940, junt a Fred Astaire i Paulette Goddard, on interpreta cap al final el seu propi concert. En ell podrem observar el gran virtuosisme del solista, amb llargs frasejos i cadències que contrastaran amb les estrepitoses improvisacions, carregades d'humor i brillantor. Distints ritmes es donen cita en aquesta atractiva peça: blues, boogie-woogie, swing, riff són protagonistes inequívocs d'un estil viu i amè que mai deixa indiferent el públic.

CLARINET SOLISTA : SANTI  LLOPIS   


Inicia els seus estudis de violí i clarinet a l’Escola de Música “la Nova” de Xàtiva, i els finalitza el 2008 al Conservatori Superior de València, ampliant-los amb J.C. González, Mª Gumersinda Campos, J.A. Fenollar i en diversos cursos de perfeccionament.
Becat per la FSMCV i per la Universitat de València, amplia els seus estudis en Salzburg, Nashville i Boston.
Ha sigut clarinet solista de l’orquestra jove dels països del Mediterrani, Jove Orquestra de la GV, Jove Orquestra Simfònica Solidària de València, Orquestra Filharmònica de la Universitat de València, Banda de la Federació de Societats Musicals de la Comunitat Valenciana, Orquestra Simfònica Caixa Ontinyent, Orquestra Europea del Festival Eurochestries 2011, The World Orquestra i de la Banda Municipal de Barcelona.
El 2012, és finalista per a l'Artístic Diploma en la Longy School of Music del Boston.En l’actualitat, és clarinet solista de l’orquestra Castell d’Alaquàs i desenvolupa la seua llavor docent com a professor de clarinet i música de cambra, en l’escola comarcal de l’Alacantí-Alcoià, en els conservatoris d’Alaquàs i Xella, i en l'Escola de Música “la Nova” de Xàtiva, activitat que compagina amb els grups “Los chicos del swing”, “AC DIXIE”, “Quartet de Llevant” i el “Duo Manontroppo” amb el guitarrista Òscar Vila.

 

Menú Principal

Informació adicional

Informació web
 

Estadístiques


Visites d'avuí8
Visites d'ahir62
Visites al mes:710
Visites totals:10348
Màx. visites diaries575
Màx. visites mensuals1831
Dia de màx. visites:16-01-2018
Mes de màx. visites:06-2018

Administració